Wednesday 8 March 2017

Sakit Tulang Belakang Bongkok

ELAK MASALAH SAKIT TULANG BELAKANG, BONGKOK,

Memang masalah sikit pasal bongkok tulang belakang. Orang tua biasanya akan ada masalah osteoporosis. Ada juga masalah lain, tulang belakang dan bengkok, tapi bukan bongkok, tapi biasanya kita ni banyak puncanya. Mungkin dari kecik dah kena, atau ada juga masalah lain seperti angkat berat, kurang kalsium dan sebagainya. Jadi bongkok nih memang akan jadi masalah dan buat tulang belakang korang jadi lebih bermasalah.



TIPS JAGA TULANG BELAKANG

Apapun, kena jaga tulang belakang ini, sakit woo, tapi apapun kena baca jugak tips yang nak dikongsikan di sini, amek tips ni pun kat blog nih, hahaha, so mula-mula kena jaga jugak teknik jaga tulang belakang, yang penting kena jaga benda ini dulu.

Ketika mengangkat barang atau bayi dari lantai, jangan membongkok. Bengkokkan sedikit lutut. Ketika membongkok dan mengangkat barang berat dari lantai, ini menyakiti dan membebani tulang punggung dengan beban berat. Ia boleh menyebabkan kekejangan. Ketika hendak mengangkat barang berat dari lantai, pastikan menjaga tulang belakang supaya tetap lurus. Angkat barang tersebut dekat dengan tubuh, lalu perlahan-lahan berdiri.

Begitu juga ketika Anda menyimpan barang berat ke tempat yang tinggi dari kepala, pastikan jangan mengangkat barang tersebut lebih tinggi dari kepala. Jika hendak menyimpan barang berat di tempat yang tinggi, gunakan tangga atau kerusi. Mengangkat beban berat di atas kepala menyebabkan tulang belakang mendapat tekanan yang sangat besar.

Ganti posisi sekerap mungkin jika harus berdiri dalam waktu lama. Contohnya ketika menyerika baju, gunakan alas atau kerusi kecil untuk meletakkan kaki secara bergilir-gilir. Ini perlu untuk menyeimbangkan dan mengganti tumpuan berat badan. Berdiri tegak, jangan membongkok dengan kepala tegak.

Berjalan dengan tegak, dengan kepala memandang ke depan dan punggung lurus. Berjalanlah dengan postur tegak, pandangan ke depan, dan ujung-ujung kaki menunjuk lurus ke depan. Gunakan kasut yang selesa dan bertapak tipis. Hindari berdiri dengan posisi yang sama dalam waktu lama. Jangan berjalan membongkok, hindari menggunakan high heels dalam waktu yang lama.

Ketika di dalam kereta, duduklah tegak, tarik sit supaya kaki berada lebih dekat dengan pedal. Pastikan kedua lutut Anda selari dengan pinggul. Sokong bahagian bawah punggung dengan penyokong tulang belakang. Jangan duduk terlalu jauh dari stering. Perhatikan kaki ketika menekan pedal. Jika terlalu jauh, dekatkan, ini kerana otot kaki boleh menyebabkan menjadi kejang dan tekanan di tulang punggung.

Ketika duduk di depan komputer atau di depan tv terlalu lama, pastikan peha selari dengan lantai, jangan sampai lutut lebih tinggi dari peha atau angkat kaki lebih tinggi dari lantai. Biarkan kedua telapak kaki berada rata di lantai dan punggung mendapatkan sokongan dari belakang kerusi. Untuk lebih selesa, berikan pelapik bergulung dibahagian bawah punggung. Pastikan anda melihat lurus ke depan, tidak menunduk atau melihat ke atas. Posisi yang tidak selesa dalam waktu yang lama boleh menyebabkan kekejangan otot.

Ketika tidur, manusia memang memiliki kebiasaan dan posisi keselesaan masing-masing. Namun, untuk menjaga supaya tulang punggung tetap baik, pastikan tempat tidur cukup keras dan rata. Ketika tidur dengan posisi mengiring, bengkok sedikit lutut, biarkan kedua lutut tersebut bertemu. Jika tidur telentang, letakkan bantal kecil dibawah lutut. Hindari tidur telungkup, kerana ini boleh menyebabkan tulang belakang sakit. Elakkan tidur di fabrik yang terlalu lembut, seperti sofa, kerana ia tidak boleh menyokong tulang punggung.

sumber:aida

VITAMIN UNTUK TULANG BELAKANG SIHAT

Kalau rasa dah teruk sangat sampai pergi hospital pun tak boleh, jadi apa kata korang boleh pertimbangkan untuk mendapatkan makanan tambahan untuk sakit tulang belakang. Walaupun testimonial ini untuk sakit scoliosis, tapi memang sangat dicadangkan untuk kebanyakkan sakit tulang belakang nih.



VIVIX - melambangkan penemuan revolusioner dalam bidang khasiat pemakanan polifenol. Vivix mengandungi ramuan botani Shaklee yang tersendiri iaitu Polygonum Cuspidatum, anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol ialah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaaan sel.

COLLAGEN - Shaklee Collagen Powder merupakan suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4,000mg proprietari RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah. Kolagen bermolekul sangat ringan Shaklee, kira-kira 1,000 Dalton*, dapat diserap dengan mudah oleh badan dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.

Tujuh bahan utamanya termasuk, ekstrak biji benih Camellia japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan, ekstrak kerangkerangan, Lactobacillus acidophilus, vitamin C dan vitamin B yang digabungkan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luaran.

Shaklee Collagen Powder mudah larut dengan minuman dan makanan kegemaran anda. Setiap hidangan dipek di dalam satu uncang untuk memudahkan anda menggunakannya secara segera pada bila-bila masa dan di mana saja

OSTEMATRIX - padat dengan nutrien termasuk kalsium, vitamin D, magnesium dan pelbagai khasiat lain untuk membina dan mengekalkan tulang yang kuat. Membentuk tulang dan gigi yang kuat. 1,000mg elemental kalsium, 400mg magnesium, 400IU vitamin D untuk menggalakkan penyerapan kalsium

This Is The Oldest Page